Dags för KRK klubbmästerskap!

Först ut är Mini och Klubbmästerskap i hoppning onsdagen den 12 Juni 2024. Nu även med Blåbärshoppning för er som inte är redo för Mini.

• Anmälningstiden utgår den 9 Juni 2024. Anmälan sker till tavling@klippansridklubb.se.

• Medlemmar, Ej tävlandes för KRK får vara med om det finns plats, men rider då som en pay and jump. Hästen ska vara vaccinerad enligt TR. Inget licenstvång på ryttare/häst. TR gäller angående regler samt hästens hälsotillstånd.

• Alla tävlande hjälps åt med funktionärsposterna under kvällen. Vi bygger banan vid 17.00 och har första start ca kl.18.00.

• Ryttaren måste vara aktiv medlem i Klippans ridklubb (gäller alla nivåerna) och för att bli minimästare eller klubbmästare måste man tävla för Klippans ridklubb.

• Ifall ni har ni frågor kan ni nå Jeanette på sms 070-6043767

• Ange ryttare, häst och klass

• Kostnad: 100 kr blåbärshoppning och minimästerskap. 200 kr för klubbmästerskapet (2 starter). 100 kr/start pay and ride.

BLÅBÄRSHOPPNING

• A ponny 20 cm

• B-C ponny 30 cm

• Dponny-Häst 50 cm

Lite kortare bana och bed A. Viss hjälp är tillåten på banan, men inte ledas hela tiden. Alla felfria får rosett och pris på årsmötet.

MINIMÄSTERSKAP

• A-ponny 30 cm

• B-ponny 40 cm

• C-ponny 50 cm

• D-ponny 60 cm

• Häst 70 cm

Man rider en klass i minimästerskapet, bedömning är A med bedömning inverkansridning. Vid färre än 4 per kategori sker hopslagning mellan Kat A-C och Kat D-häst. Vid få starter slåss alla samman. Hederspris till de tre första och rosett och plakett till alla. Ingen hjälp i form av tex. ledare är tillåten.

KLUBBMÄSTERSKAP

För att bli klubbmästare måste du göra två starter. Det går bra att rida två gånger på samma höjd. Vid färre än 4 per kategori sker hopslagning mellan Kat A-C och Kat D-häst. Vid få starter slåss alla samman.

Bedömning är omgång 1 = A Inverkansridning och omgång 2 = bed A:0/A:0 . Lägst klass du kan rida är LE (40-80 cm). Du får inte starta i en lägre klass än den du vanligtvis är ute och tävlar i. (Tävlar du vanligtvis LC och LB är det dessa klasser du väljer på KM. Har du endast gjort en eller ett par starter i t.ex. LB är det OK att rida LC två gånger).

Poäng erhålles enligt följande system
1:a 10 poäng
2:a 8 poäng
3:a 6 poäng
4:a 4 poäng
5:a 2 poäng
6:a och övriga 1 poäng
Uteslutning i grundomgången = 0 poäng oavsett antal i den kategorin.

Om två får samma poäng i samma kategori är det den som rider högst klass som vinner. Skulle även detta vara samma är det poäng i omgång 1 inverkansridning som avgör. Hederspris till de tre första och rosett och plakett till alla.

Alla priser delas ut på årsmötet.

HJÄRTLIGT VÄLKOMNA/ Tävlingssektionen Klippans ridklubb